Dicas e trapaças do Raptor: Call of the Shadows

Invencibilidade, saltar fases, dinheiro infinito, recuperar escudo, detonados etc.


26 de novembro de 2022

Neste post, temos reunidos macetes, manhas, segredos, códigos e outros esquemas para o clássico e excelente shoot ’em up de rolagem vertical de PC Raptor: Call of the Shadows, desenvolvido pelos Cygnus Studios e publicado em 1994 pela Apogee Software.

As dicas e trapaças ensinadas consistem em invencibilidade, saltar fases, dinheiro infinito, recuperar escudo gradualmente e easter eggs no Raptor. De bônus, temos um vídeo que mostra este shmup sendo totalmente zerado e um detonado em texto.

Todas as dicas funcionam para a versão original (DOS) do jogo, mas algumas só nela. Creio que estas podem funcionar também nas edições atualizadas, Raptor: Call of the Shadows 2010 Edition e Raptor: Call of the Shadows 2015 Edition, mas não nas de iOS e Mac. Se vai funcionar com o futuro remaster, Raptor: Call of the Shadows Remixed, ainda é um mistério.

Mas, agora, vamos ao que importa.

Grana infinita

Vá até um nível que tenha uma coleta de armas bem perto do início, como os mísseis Dumbfire na onda 6 do setor Bravo (primeiro episódio). Pegue a arma, aperte [ESC] e aborte a missão. Todo o dinheiro que você ganhou naquela missão em particular será perdido, mas você ficará com a arma. Venda na loja por $ 72600. Repita isso quantas vezes quiser.

Atenção: isso não funciona com itens que dão muito dinheiro no jogo, pois ele será perdido quando se abortar a missão.

Invencibilidade, todas as armas e saltar fases

Atenção: esta dica funciona apenas na versão de DOS.

Existe um código de debug que deve ser digitado antes de iniciar o game no prompt do DOS (servindo o de DOSBox): SET S_HOST=CASTLE

Nada acontece aparentemente, mas quando você carregar o jogo, será invencível e terá todas as armas em um novo jogo ou jogo salvo. Além disso, pode-se saltar níveis iniciando-os, pressionando ESC, seguido de N. Se tiver tudo certo, você retornará ao Hangar e, quando sair novamente, estará no próximo nível.

Este código de depuração também permite saltar fases no menu de seleção de setores (Bravo, Tango etc.). A combinação para saltar fases é uma entrada de duas teclas, uma depois da outra (não simultaneamente):

  • Z, X ou Y escolhe o episódio 1, 2 ou 3.
  • Qualquer tecla entre Q e O no teclado, sendo Q o estágio 1 e O o estágio 9.

Por exemplo: se você quer ir no sexto estágio do episódio dois, digite X e depois Y nesta fase.

Recarregar escudos e fuselagem

Uma maneira fácil de reabastecer sua saúde (integridade do casco do seu caça) ou escudos lenta e gradualmente é levar seu avião ao lado esquerdo ou direito e deixá-lo parado lá, sem atirar. Sua saúde aumentará constantemente e sua aeronave não sofrerá nenhum dano. Isso não funciona se você começar a atirar.

Saltar fases

Atenção: esta dica só funciona na versão registrada do Raptor de DOS.

Primeiro, tome dano suficiente para começar a explodir e pressione [Backspace]. Seu caça deve começar a subir como se você tivesse acabado de derrotar um chefe. Se fizer certo, vai saltar de fase.

Nota: você perderá todo o seu dinheiro, além de obter um Deathray.

Mais de cinco Phase Shields

Normalmente, só se pode comprar até 5 Phase Shields por vez, mas durante um nível, dá pra encontrar um Phase Shield depois de destruir um Arms Shed ou Weapon Carrier. Se obtê-lo, pode ter 6 ou mais Phase Shields, que é um bônus muito bom em níveis posteriores.

Nota: Isso só funciona com Phase Shields, não com MegaBombs.

Vacas de batalha, macacos etc.

Primeiro, escureça o botão até que fique preto na parte inferior da Episode Select Sheet. Em seguida, ligue todos os interruptores na parte inferior da Episode Select Sheet.

Aniversário do Bobby Prince

Jogue o Raptor em 12 de março ou ajuste o relógio do sistema a esta data para obter efeitos incomuns, que incluem ouvir os criadores sussurrar o tema da Apogee quando o logotipo aparece, além dos hilariantes macacos inimigos, vacas e tal aparecerem durante a partida.

Ao sair, você ouvirá Bobby Prince, o mesmo compositor da trilha sonora do Doom, fazendo uma imitação de macaco. Acho que ele quem criou os jingles da Apogee que aparecem no Raptor também.

Inimigos diferentes

Defina o relógio do sistema do seu computador para 16 de maio de qualquer ano. Quando jogar, haverá novos inimigos diferentes junto com os existentes. Isso inclui lagartos que andam pela tela e, embora raros, vacas com mísseis de alta potência. Além disso, ao fechar o jogo, você ouvirá um estranho som de riso.

Dispare mais de 14.000 tiros por segundo

Mantenha suas balas comuns (4.000 tiros/segundo) e compre um Plasma Cannon (cerca de 3 tiros/segundo), micro-missiles (6.000 tiros/segundo) e a auto-track mini-gun (4.000 tiros/segundo). Isso lhe dará cerca de 14.003 disparos/segundo. É uma mão na roda.

Easter egg na tela de título

Se você mexer nos botões na tela do episódio, gorilas arremessadores de coco aparecerão.

Aniversário de Jim Molinets

Jogue o Raptor em 2 de outubro ou ajuste o relógio do sistema a esta data para obter efeitos incomuns, que incluem ouvir os criadores sussurrar o tema Apogee quando o logotipo aparecer e, durante o jogo, hilários macacos inimigos, vacas etc. Ao sair, você ouvirá Jim Molinets, um dos desenvolvedores de Raptor, imitando um macaco.

Aniversário de Rich Fleider

Jogue o Raptor em 28 de agosto ou ajuste o relógio do sistema a esta data para obter efeitos incomuns, que incluem ouvir os criadores cantarolando o tema Apogee quando o logotipo aparecer e, durante o jogo, hilários macacos inimigos, vacas etc. Ao sair, você ouvirá Rich Fleider, um dos desenvolvedores de Raptor, imitando um macaco.

FAQ (PC) by Billy_Lee

Abaixo, temos um guia do game em inglês escrito por Billy_Lee. Ele disse que pode reproduzir o FAQ sem alterar o seu conteúdo e dando-lhe os devidos créditos e, como parece coisa boa, então lá vai:

                                              Raptor: Call of the Shadows
                                                      Game Guide
                                                  by: Billy Lee
                                                      Version 1
                                                      leeroy3825@hotmail.com
                                                      8/23/01

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                               Disclaimer
This document (c)2001 Billy Lee.  This FAQ may not be used or distributed for
commercial use.  It may be distributed freely as long as it is not altered in
any way and I am given full credit for it.  Raptor: Call of the Shadows is
(c)1994 Cygnus Studios.
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Version History:
Version 1: You're looking at it, probably the only version there will be.

Most Recent Version of this file available at GameFAQs(www.gamefaqs.com).

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Table of Contents         /
1. Before you play       /
2. Weapons/Power Ups    /
3. Levels              /
4. Hints and Tips     /
---------------------< 5. Acknowledgements  ------------------------ ============================================================================= 1. Before you play Before running Raptor: Call of the Shadows, you first need to run the setup.exe file in order to set up your controls and audio hardware. If you are running Windows 95/98 and you do not know what your sound card is, go to: Start->Settings->Control Panel
Open up "System"
Click on the "Device Manager" tab
Scroll down to the "Sound, Video, and Game Controllers" line
Press the "+" in front of it
You should see the name of a sound card in there, or something called "Sound
  Blaster Emulation."
Highlight that and click the "Properties" button below it
Go to the "Resources" tab
Read where it says "Input/Output Range," "Interupt Request," and "Direct
  Memory Access" and write those down(if you have a good enough memory that
  you don't need to, that's just as good)
When you choose your sound card in the setup.exe, use those values when asked
for them.  If you have a soundcard other than one that is selectable, simply
use the Soundblaster option and that should work just as well.

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2. Weapons/Power Ups

  This is a basic run-down on the various weapons/power ups available for
sale in the shop.

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Power Ups:

Energy Module(10000) - Your ships basic shielding, without which you die

Ion Scanner(10000) - Tells you how much life a boss type enemy has

Phase Shield(78500) - Absorb Damage so you don't get killed as fast, you can
  only buy 5, but can carry up to 13 if you find them in an area.

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Weapons - Special:
  
Mega Bomb(32250) - Kills all normal enemies and destroys all buildings on the
  screen.  Deals pretty hefty damage to bosses as well.  You can only carry
  up to 5 of them at one time.

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Weapons - Always Equipped:

Twin Machine Guns(12000) - You start with them, they'll hit anything that can
  be hit.
                                  
Plasma Cannon(78800) - Not the strongest weapon in the game, but they are
  powerful enough to kill weaker enemies in one hit.

Micro Missiles(175600) - They basically work the same as your machine guns,
  but they only hit targets, they won't hit buildings like the machine guns
  will.

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Weapons - Selectable:

AirAir Missile(63500) - Fairly powerful, they'll only hit air targets tho.

Bomb(98200) - Not really powerful at all, and they only hit ground targets.

AirGround Missile(110000) - They work just like Air/Air only they hit ground
  targets instead of air.  Will kill almost any ground target with one hit,
  including buildings.

Dumbfire Missiles(145200) - Although they'll hit both land and air targets,
  they're actually quite useless since they are really weak and they don't go
  foreward exactly when you fire them.  They work like a drop-fire type of
  missile, basically when they fire they will first drop back behind the ship
  and seperate a little bit, then fire straight foreward.  Due to this, you
  have to anticipate where the enemy will be when the missiles finally decide
  to go foreward.

Missile Pod(204950) - Like the AirAir Missiles, only a lot more powerful.

Auto-Track Mini-Gun(250650) - This is as powerful as your normal machine guns
  but it will automatically aim and hit any enemy, making it quite useful.
  The only downside is that the further a moving enemy is from the ship, the
  harder it will be to hit with the weapon.

Power Disruptor(300750) - This hardly does any damage to the enemy at all,
  but it does disable them for a short period of time, in other words, the
  enemies won't fire at you when they're effected by this.  Even so it's not
  as useful as it sounds.  It will only fire foreward and usually the enemy
  will be able to fire at you before it gets hit.  And also because of its
  weakness, you will have to switch to another weapon to be able to finish
  the enemy off.

Laser Turret(512850) - Like the auto track mini-gun on steroids.  This weapon
  only hits air targets, but it will hit any air target no matter where it is
  on the screen and will usually destroy the target within 1-3 shots.  This
  is definately one of my favorite weapons.

Pulse Cannon(725000) - Like every other weapon that hits both land and air
  with a fast firing rate, it's not the most powerful weapon in the game, but
  it does pack enough of a punch to be a viable weapon.  Basically it fires
  little purple waves foreward really fast that hit any enemy that gets in
  the way.

Deathray(950000) - This is one hell of a weapon.  It's not the fastest weapon
  in your arsenal, but it makes up for that with raw fire power, killing
  almost any enemy in one hit.

Twin Laser(1750000) - The most expensive weapon in the game and for good
  reason.  This sucker annihilates any and everything that gets in its way,
  land or air.  It's strong enough to kill just about any boss in less than
  10 seconds.

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3. Levels

Section TOC:
3-A. Bosses
3-B. Power Ups

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3-A. Bosses

  Almost every boss in the game is the same, they will fire a lot of weaponry
at the bottom of the screen and have afew auto-aiming guns to go with it.
The differences in them are how many auto-aimers are going after you and what
kind of weaponry is coming down at you.  Obviously the bosses early on won't
have hard hitting stuff, while the bosses later on will.
  The easiest way to beat any boss is to get either the Auto Aim Mini-Gun or
the Laser Turret and simply go in circles around the boss.  If you've got one
of the heavy hitters(Deathray, Twin Laser) then use the same method as before
only switch to them when you are below the boss(when it's in it's "reloading"
period when it doesn't fire for about a second or two) and then switch back.

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3-B. Power Ups

Certain ships can be shot down and will leave a yellow star inside a cirlce.
  You can pick those up for extra points.

Ship Power Ups Can be gotten in one of two ways inside levels:
  1. Shoot a power up container on the ground.  They kinda look like side-
     ways Energy Modules.
  2. Shoot a flying power up container.  These are easy to spot sicne they
     all look the same, they will not fire at you, and they will fly slowly
     from the top of the screen to the bottom of the screen.

Every level will contain at least two power ups, and some have more.

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3-B-a. Bravo Sector

Wave 1: Energy Module, AirAir Missile
Wave 2: Energy Module, Cash
Wave 3: AirGround Missile, Energy Module
Wave 4: Mega Bomb, Energy Module, Cash
Wave 5: Energy Module, Cash, Mega Bomb
Wave 6: Dumbfire Missiles, Mega Bomb(2), Cash
Wave 7: Mega Bomb(2), Cash
Wave 8: Energy Module(2), Cash
Final Wave: Mega Bomb(3), Energy Module

---------------------------------------------------------
3-B-b. Tango Sector

Wave 1: AirAir Missile, Energy Module, Cash
Wave 2: Mega Bomb(2), Energy Module, Cash
Wave 3: Mega Bomb, Energy Module, Cash
Wave 4: Phase Shield, Mega Bomb(2)
Wave 5: AirGround Missile, Energy Module, Cash
Wave 6: Phase Shield, Mega Bomb(2)
Wave 7: AirAir Missile, Mega Bomb, Cash
Wave 8: Phase Shield, Dumbfire Missiles, Energy Module
Final Wave: Mega Bomb(2), Cash, Energy Module

---------------------------------------------------------
3-B-c. Outer Region

Wave 1: AirGround Missile, Mega Bomb, Energy Module
Wave 2: AirAir Missile, Energy Module, Mega Bomb
Wave 3: Phase Shield, Dumbfire Missile
Wave 4: Mega Bomb(2), Cash, Energy Module
Wave 5: Mega Bomb, Energy Module, Cash
Wave 6: Cash(2), Mega Bomb
Wave 7: Mega Bomb, Missile Pod
Wave 8: Mega Bomb, Cash(2), Energy Module
Final Wave: Mega Bomb(2), Energy Module(2)

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4. Hints and Tips

  There are several cheat codes for Raptor, but I am against that sort of
cheating, so I'm not going to list them.  However, there is an a exploit to
the game that will allow you to take advantage of a situation without
cheating(for example, the level up/down trick from Final Fantasy Tactics).
Pulling it off is simple, simply start a level where there is an expensive
power up in it, such as Bravo Sector: Wave 3, where the AirGround Missiles
are, then hit the "Esc" key on the keyboard and choose to save and exit.  You
will still have the weapon, but you won't have completed the level, meaning
you can go back to the same level and get the same power up again.  You can
keep doing this until you have the money to buy the weapon of your choice
*hint*Twin Laser*hint*.  There is one thing you want ot watch out for though,
that is that if you take damage in the time it takes to get the weapon, you
will still have lost that amount of ship energy.  Not that it matters with
your normal energy since you can just buy that, but you have to watch out for
Phase Shields.

  My favorite weapons are the Twin Laser and Laser Turret, they are both well
worth the cash you'll need to get them.

  It's usually a good idea to keep an AirGround Missile in your inventory
until you get the Deathray/Twin Laser since the Machine Gun and Micro
Missiles will take a little while to kill ground targets, which may result in
more pain for your ship.

=============================================================================
5. Acknowledements

Mike - My best friend.  awwwwwww..........
Cygnus - Making the game
Apogee - They distributed the game(I think, their name is on the box so they
  must have had something to do with it).

Playthrough

Abaixo, temos um vídeo sem comentários que mostra o Raptor: Call of the Shadows de MS-DOS sendo totalmente zerado em seu maior nível de dificuldade (Elite). A jogatina foi conduzida por Eino, para o canal World of Longplays, quem afirmou que houve muito espaço para melhorias, mas que tentou não acumular muitos escudos e ajuntar o máximo de dinheiro possível no final:

A playthrough não foi criada exatamente para ser um guia, mas como mostra o jogo todo, onde tem seus inimigos e como derrotá-los, além dos pick-ups e outros elementos, pode muito bem servir como tal. Além disso, traz nostalgia e é excelente para apresentar o Raptor às novas gerações.

Abaixo, segue o a minutagem do detonado separada pelos setores do game:

Bravo Sector

  • Wave 1: 02:42
  • Wave 2: 06:58
  • Wave 3: 11:32
  • Wave 4: 15:24
  • Wave 5: 19:22
  • Wave 6: 23:08
  • Wave 7: 27:00
  • Wave 8: 30:48
  • Wave 9: 34:50

Tango Sector

  • Wave 1: 39:19
  • Wave 2: 43:07
  • Wave 3: 47:20
  • Wave 4: 51:02
  • Wave 5: 54:48
  • Wave 6: 58:51
  • Wave 7: 1:02:37
  • Wave 8: 1:06:30
  • Wave 9: 1:10:30

Outer Regions

  • Wave 1: 1:15:04
  • Wave 2: 1:18:50
  • Wave 3: 1:22:34
  • Wave 4: 1:26:26
  • Wave 5: 1:30:18
  • Wave 6: 1:34:03
  • Wave 7: 1:37:53
  • Wave 8: 1:41:56
  • Wave 9: 1:46:00


Bom, por enquanto é isso aí.

Se eu ficar sabendo de algo mais, venho e atualizo aqui. E você pode ajudar, deixando suas dúvidas, correções e complementações aí nos comentários.

Valew!

Mais Raptor

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